Omega 3 masné kyseliny

Další název jednoho z doplňků stravy, který vám není asi úplně cizí a zřejmě jste o něm již něco zaslechli. Zrovna u tohoto doplňku bych měla skutečně oči otevřené. Má velmi mnoho pozitivních účinků, existuje na to mraky podložených studií a názor, že „tuku jím dost už teď, mám zvýšený cholesterol, proč brát tuk ještě jako doplněk stravy?“ je úplně mimo mísu. Proč? Čtěte dál!

Omega 3 masné kyseliny

Co jsou Omega 3?

Jedná se o esenciální nenasycené mastné kyseliny; tedy takové, které si naše tělo nedokáže samo vyrobit a je závislé na jejich dodávce prostřednictvím přijímané potravy. Pro naše tělo jsou extrémně důležité.
Nejznámější jsou EPA (kyselina eikosapentaenová) a DHA (kyselina dokosahexaenová) a ALA (kyselina alfa – linoleová).
Přirozeným zdrojem omega 3 mastných kyselin jsou především tučné ryby jako je losos, halibut, makrela, sardinky a tuňák anebo semena a ořechy, nejvíce pak vlašské ořechy, chia semínka a lněná semena.

Velmi důležitý je ve stravě i poměr mezi přijímanými omega 3 a omega 6 mastnými kyselinami (kyselina linolová, gamalinolenová a arachidonová). Doporučuje se ideálně 1:2, ale bohužel v praxi se číslo pohybuje v poměru okolo 1:20, a to i proto, že nejsme zrovna národem, kde by se daly konzumovat čerstvé ryby ve velkém (nebo aspoň doporučeném 2-3x týdně) množství, v přirozené kvalitě a cenově dostupné. Hodně lidí ryby nejí, protože jsou drahé nebo je neumí pořádně připravit. Ořechy taky nejsou levná záležitost. Takže zdravé tuky = drahé tuky…a pak nemáme mít největší zastoupení kardiovaskulárních chorob. Omega 6 mohou v těle vyvolávat záněty, omega 3 mají naopak účinek protizánětlivý a zároveň se při správném poměru dokonale doplňují. První důvod využít kvalitní doplněk stravy.

 

K čemu potřebujeme omega 3 MK?
Především jsou nezbytné pro náš mozek, jehož jsou přímou součástí. Mají vliv na jeho výkonnost i na paměť. Velmi důležitou roli hrají u vývoje nervové soustavy dětí. Jsou zásadní i pro aktivní sportovce. Nedostatek se projevuje únavou, zhoršenou pamětí, suchou kůží, srdečními problémy, špatnou náladou a depresemi.

Kde konkrétně omega 3 pomáhají?

• snižují hladinu triacylglycerolů (krevní tuk) a vylepšují poměr mezi HDL a LDL cholesterolem
• pomáhají snižovat vysoký krevní tlak
• zabraňují rozvoji aterosklerózy, snižují riziko vzniku infarktu myokardu a mozkové příhody
• zlepšují klinický stav lidí trpící diabetem
• díky protizánětlivému účinku jsou vhodné u všech forem alergií (sezónní rýma, astma bronchiale, ekzémy…)
• zmírňují projevy revmatoidní artritidy i artrózy
• chrání naše oči před vznikem okulární degenerace sítnice
zpomalují progres rakoviny tlustého střeva a některé zdroje uvádí i preventivní působení před vznikem karcinomu prsu (nedostatečně podloženo ovšem)
• pomáhají při léčbě leukémie

 

Vliv omega 3 na sportovce
Byl prokázán pozitivní vliv na regeneraci, protizánětlivé účinky, zlepšení citlivosti vůči inzulinu a tím zlepšené odbourávání tuků a také studiemi prokázaná podpora nárůstu svalové hmoty.
Užíváte-li omega 3 společně s jídlem bohatým na bílkoviny a sacharidy, pak zvyšují anabolickou odezvu na podávání aminokyselin a blokují odbourávání svalových vláken – jednoduše řečeno podporují růst svalové hmoty (při správném dávkování samozřejmě).

 

Vliv na těhotné ženy, kojící matky a děti
DHA má příznivý vliv na vývoj mozku a očí u plodu i novorozence. Jelikož se plod vyvíjí v těle matky, musí primárně ona dbát na dostatečný přísun omega 3 mastných kyselin, a to v těhotenství i po porodu při kojení. U kojenců a batolat má skutečně dobrý vliv na hyperaktivitu dětí, vývoj řeči, projevy nadměrného vzteku i již zmíněné projevy alergie různých druhů (konkrétně tento efekt mám vyzkoušený na doporučení neurologa na svém synovi a musím uznat, že v projevech chování to udělalo neskutečný progres!).
Všeobecně je známý a zde již zmíněný vliv u lidí s depresemi, a to platí i u poporodních depresí.

 tučné ryby

 

Jste překvapeni, za co všechno jsou omega 3 mastné kyseliny zodpovědné? I já jsem byla a vřele doporučuji. Osobně mám zkušenost s tekutým přípravkem (tekuté mají vždycky lepší vstřebatelnost) Eye Q – koupíte např. na eshopu internetové lékárny DrMax. Všeobecně na internetových lékárnách máte krásný přehled všech možných produktů a můžete pečlivě zkoumat, vybírat a nakonec si vše nechat pohodlně poslat až domů.

 

DOPORUČUJEME
Věrnostní program lékárny Pilulka

Pilulka klub – věrnostní program lékárny Pilulka

Karta výhod Dr. Max

Klientská Karta výhod Dr. Max - jak ji získat a věrnostní program

BENU léková karta, bonusy

BENU léková karta – bonusy, kupóny a jak ji získat

Výhody nakupování v internetových lékárnách

Výhody nakupování léků v internetových lékárnách

Karta Více výhod v lékárnách Magistra

Karta Více výhod v lékárnách Magistra

Teta klub - klubová karta a dětský program Brouček

Teta klub - klubová karta a dětský program Brouček