LEANO.cz

13 tipů, jak přestat kouřit

Nebudeme vám vnucovat názory, proč je kouření pro vaše zdraví škodlivé, naopak vám raději pomůžeme! Připravili jsme si pro vás článek s tipy, jak účinně porazit závislost na nikotinu.

Jak přestat kouřit

Je to tady – rozhodli jste se přestat kouřit. Čeká vás nesnadný cíl, který ale když překonáte, můžete na sebe být náležitě pyšní. Nebudeme vám vnucovat názory, proč je kouření pro vaše zdraví škodlivé, naopak vám raději pomůžeme! Připravili jsme si pro vás článek s tipy, jak účinně porazit závislost na nikotinu.

Každý z nás je individuální osobnost, proto na každého budou platit maličko jiná pravidla. Nicméně v praxi již existují tipy, které se osvědčily a mnoha (dnes již bývalým) kuřákům pomohly. Najděte v sobě vnitřní sílu a řekněte STOP cigaretám.

Odkládáte svůj začátek až na pondělí, až na nový měsíc nebo třeba až si vyřešíte tamtu a tamtu záležitost? Myslete na to, že kdybyste svou cestu započali již první den, co jste o ní začali uvažovat, pak už byste byli dávno o několik kroků dál a děkovali byste sami sobě za ten den, kdy jste se rozhodli. Neodkládejte to. Na nic nečekejte. Život je přece moc krátký na to, abyste odkládali své tužby a přání. Dnes je ideální den D, kdy začít!

1. Najděte v sobě vnitřní motivaci

Každý psycholog nám dá za pravdu, že než se pustíte do jakékoliv cesty za cílem, musíte si určit své PROČ. Proč to děláte? Co vám to přinese? Jaké jsou důvody? Odpovězte si na tyto otázky. Motivace by měla vycházet z vás samotných, ne z okolí. Pokud se rozhodnete, že přestanete s kouřením kvůli partnerovi, ano, je to dobrý důvod, ale primárně bystě měli být VY ten důvod, proč to děláte. Co když se rozejdete? Co pak? Zase začnete s kouřením? Ujasněte si své priority. To na vás záleží. Nikdo vám nedá takovou motivaci jako vy samotní.

2. Určete si dílčí cíle

Na někoho funguje metoda, kdy si řekne, že od zítra přestane kouřit a prostě ze dne na den přestane. Ale pro mnoho lidí je to bohužel ne zrovna úspěšná metoda. Je pro vás pravidlo: všechno nebo nic neudržitelné? Nedokážete si aktuálně život bez cigaret představit? Pak pro vás může být mnohem lepší začít si dávkovat menší cíle, které vás dovedou ke zdárnému cíli. Pro někoho může být úspěchem to, že za den nevykouří celý balíček cigaret, ale jenom půlku. Časem to budou 3 cigarety denně a pak se z vás třeba stane příležitostní kuřák, který si jednou za uherský rok zapálí na party. To je ale zatím hudba daleké budoucnosti. Postupujte postupně, dávejte si drobné cíle a jednoho dne vám nebude dělat problém seknout s cigaretami úplně. Jen je důležité své dílčí cíle skutečně plnit a nehledat pouze výmluvy.

3. Zbavte se kouřového zápachu

Kouř z cigaret je bohužel velmi otravným a vlezlým hostem, kterého se jen tak nezbavíte. Ačkoliv vy už to cítit nemusíte, každé návštěvě tento zápach bouchne do nosu, když přijde k vám domů. Pokud s kouřením přestanete, je možné, že se vám obnoví čichové buňky a zeslábne vaše tolerance a návyk na tento zápach. Je na čase se vrhnout do úklidu!

Vyperte své povlečení, záclony a závěsy, ubrusy, přehozy přes pohovku a také oblečení, které vám visí na věšáku. Je na čase začít nový život bez otravného zápachu z cigaret! Navíc se při této činnosti můžete pořádně zabavit.

Cigareta

4. Aspoň zpočátku se vyhněte pokušení

Obzvlášť z počátku pro vás bude velmi těžké neodolat. Možná se budete cítit dostatečně silní, ale pak když se ta situace naskytne, neodoláte. Nenechte nic náhodě a raději se předem vyvarujte situacím, které vás nutí si zapálit. Co je pro vás tím spouštěčem? To je důležité si uvědomit.

Pro někoho jsou to party, kdy kolem vás všichni kouří a vy ten kouř přímo dýcháte. To je opravdu zkouška pevné vůle! Možná bude lepší, pokud se na pár týdnů těmto večírkům, oslavám a dalším společenským akcím vyhnete obloukem.

Pro jiného jsou cigarety vyloženě řešením na problémy psychického rázu. Pohádali jste se? Zvorali jste něco v práci? Naštvala vás paní v obchodě? Smutek, strach, naštvanost a další negativní emoce se dají řešit i jiným způsobem než cigaretou. Cigareta není žádný kouzelný nástroj, který vás zachrání. Je to jen prostředek, kterým překrýváte své problémy. Co takhle tenhle zlozvyk nahradit nebo se s ním naučit pracovat jiným způsobem? Jděte si zasportovat, dejte si něco dobrého k jídlu, zavolejte přátelům… Existuje spousta činností, kterými se zaměstnáte. Dejte si ale pozor, abyste neskočili z bláta do louže! Řešení problémů v podobě zajídaní nezdravými pochutinami taktéž nemusí být výhrou pro vaše zdraví.

Další jedinci zapalují cigaretu v momentě, kdy se nudí. A jak této situaci předejít? Prostě se zaměstnejte. Berte to jako způsob, jak být produktivní. Začněte číst knížku, naučte se cizí jazyk, ukliďte byt, jděte si zasportovat nebo na procházku… udělejte něco, co již dlouho odkládáte. Seknutím s kouřením získáte mnoho času navíc! Využijte ho k něčemu dobrému. Udělejte něco pro sebe – ať už pro psychické nebo fyzické zdraví.

5. Zaměstnejte se pitím vody

Mnoho lidí, když přestane s kouřením, přibere. Není to tak, že by snad cigarety způsobovaly to, že nepřibíráte a když s nimi seknete, tak rázem naberete nějaká ta kila. Ono to funguje spíše po psychické stránce. Jelikož jste zvyklí neustále mít něco v puse a držet v ruce, tak se tohoto zlozvyku mnoho lidí zbavuje tak, že jednoduše dává do pusy něco jiného. Lidé tak jedí různé čokolády, tyčinky, brambůrky a další nezdravé mňamky.

Místo neustálého jezení zkuste navýšit svůj pitný režim! Pozor ale, to neznamená, že budete pít sladké limonády a džusy po litrech. Na mysli máme čistou vodu, která vám nedodá žádné kalorie, ale zaplní váš žaludek a zaměstná vás. 

6. Porazte svou hlavu

Určete si postup, co budete dělat, když vás přepadne chuť si zapálit. Vytvořte si scénář, který dodržíte. Kdo je připraven, není překvapen. Nezapomeňte, že ona závislost a chuť na cigaretu je pouze ve vaší hlavě. Nepotřebujete ji. Není to pro vás důležité. Není to důležité pro váš život. Vy ji NEPOTŘEBUJETE. Na chvíli se zastavte, zhluboka se nadechněte a začněte přemítat v hlavě, co přijde.

Pokud si cigaretu dáte, na chvíli přijde ono uspokojení, ale vy ji dokouříte a nyní již víte, že si další nechcete dát. Přicházejí výčitky. Najednou se vzdaluje váš cíl s tím přestat. Najednou se váš plán rozpadá jako domeček z karet. Budete se cítit líp? Budete na sebe pyšní? V tomto případě je důležitá právě ta vnitřní motivace.
Možná vás právě tento scénář odradí a vy si uvědomíte, jaký je váš cíl, proč to děláte, a hlavně že je to jen a jen na vás.

7. Hlavně žádný stres

Je jasné, že absence nikotinu je pro tělo určitý druh stresu. Pokud na cigarety nemůžete přestat myslet, strašně vás to stresuje, jste rozčílení, honí se ve vás různé emoce… pak to tomu stavu zrovna nepomáhá. Buďte na sebe hodní! Kdo jiný, než vy sami, vás nejlépe utěší, potěší a povzbudí? Někdy si člověk musí vystačit sám se sebou. Začněte se o sebe starat! Zajděte si na manikúru, na kosmetiku, ke kadeřnici, do fitness centra, na masáže, do sauny, na bazén… udělejte něco pro sebe.

Cigaretový kouř

8. Jděte do toho ve dvou

Ve dvou se to lépe táhne. Ať už se jedná o hubnutí, sportování, kurzy a podobně… vždycky je lepší, když na to nebudete sami. Vrhněte se do přestávání s kouřením s nějakým kamarádem nebo kamarádkou. Vzájemně se budete podporovat. Budete si psát, když budete mít krizovou chvíli. Navzájem se podpoříte. Sblíží vás to a po psychické stránce bude ono přestávání příjemnější.

9. Slibte sami sobě odměnu

Za své splněné dílčí cíle se nezapomeňte odměňovat. Odměny patří sice mezi vnější motivátory, ale také se počítají. Někomu mohou na své cestě skutečně pomoct! Za své nekouření si třeba kupte parfém, nějaký pěkný kousek oblečení, něco dobrého na zub nebo si vyjeďte na výlet. Způsobů, jak se odměnit, je mnoho. To je ryze individuální záležitost. Navíc když si nekupujete cigarety, šetříte rodinný rozpočet, za ušetřené peníze si můžete udělat radost.

10. Zaznamenávejte si své úspěchy

Vytvořte si tabulku, kde si budete odškrtávat své dny bez kouření nebo třeba počet cigaret za den. Můžete si takovou tabulku vytvořit v excelu, ručně pomocí pravítka a tužky nebo využít kalendář či diář. Možností je mnoho! Jen to, že si vždy odfajfkujete daný den může působit jako motivační faktor. Po určitém počtu odškrtnutých dnů si určete odměnu. Je to velmi efektivní způsob, jak dosáhnout cíle.

11. Vytvořte si motivační tabuli

Pro kreativní duše tu máme také jeden tip! Vytvořte si tabulku, kde si vizualizujete, proč přestat kouřit. Tahle tabulka může posloužit ve chvílích, kdy budete chtít svou snahu vzdát. A věřte nám, že ji rozhodně využijete. Nikdo nejsme dokonalý, nikdo nemáme vůli z ocele, přijdou lepší a horší chvíle… Vytiskněte si obrázky, jak vypadají plíce kuřáků, zjistěte si informace ohledně negativních vlivů kouření, sepište si body, proč chcete přestat… Mohou to být například tyto důvody:

  • Zápach z úst
  • Zkažené a zažloutlé zuby
  • Zápach oblečení 
  • Načuchnuté vlasy kouřem 
  • Žluté nehty
  • Velké finanční výdaje 
  • Odrazuje to partnera/partnerku 
  • Zhoršená fyzická kondice 
  • Zhoršený zdravotní stav 

Těch důvodů je samozřejmě spousta. Některé jsou vědecky podložené, jiné budou ryze individuální. Například jsou to názory, že klukům se holky, které kouří nelíbí nebo se to nelíbí přímo vaší drahé polovičce.

12. Využijte pomocníky v boji proti kouření

Trh myslí na lidi, kteří se rozhodli, že s kouřením přestanou. Naštěstí dnes již bez problému najdete produkty, které vám mohou pomoct. Najděte si pro vás ty nejideálnější léky na odvykání kouření.

Můžete vyzkoušet například bylinky. Z těch nejznámějších je to puškvorec, kozlík lékařský, kajenský pepř nebo třeba lékořice. Udělejte si čaj, cucejte bonbony s těmito látkami a uvidíte, zda vám to pomůže. Může to být také placebo efekt, který funguje v takovém případě stejně dobře jako skutečné účinky.

Dále se prodávají různé žvýkací gumy, které si vezmete, když vás přepadne chuť na cigaretu. Údajně léčí závislost na tabáku a zmírňují touhu po nikotinu. Používají se také ke zmírnění abstinenčních příznaků. Je však potřeba dodržovat pokyny na obalu. Můžeme zmínit například Nicorette Classic Gum, které slouží k náhradní nikotinové léčbě.

Nicorette žvýkačky

Kromě žvýkaček jsou k dostání také pastilky. Pastilku si vezměte, když vás přepadne touha po cigaretě. Zároveň pomáhají zmírnit abstinenční příznaky – podrážděnost, neklid, zvýšenou chuť k jídlu, úzkost, snížení soustředění nebo poruchy spánku. Nicorette Mint 4 mg lisované pastilky se v puse postupně rozpouští a dodávají léčebný nikotin, který pomáhá zmírnit chuť na cigaretu a abstinenční příznaky.

Nicorette pastilky

Asi nejznámějších pomocníkem v boji se závislostí na cigaretách jsou náplasti. Porozhlédnout se můžete například po Nicorette Invisipatch. Ty pomáhají také zvládnout závislost na nikotinu a s tím související abstinenční příznaky. Náplast dodává tělu i nadále nepatrné množství nikotinu v čisté formě a bez zdravotních rizik.

Nicorette náplast

A slyšeli jste již o ústním spreji, který vám pomůže přestat kouřit? Také v produktu Nicorette ústní sprej je použit nikotin v čisté a nezávadné formě. Pomůže uspokojit vaši touhu po cigaretě. Před dávkováním si pečlivě přečtěte příbalový leták.

Nicorette ústní sprej

Výrobci přišli také s jednou vychytávkou, která může být taktéž nápomocná v počátcích, kdy chcete pomalu přestávat kouřit. Na mysli máme produkt Stopfiltr SLIM. Jedná se o filtrový nástavec na cigarety, který výrazně snižuje množství vdechovaného dehtu a dalších karcinogenních látek, které vznikají při kouření.

Stopfiltr slim

Třeba právě tyto produkty vám usnadní cestu za svým cílem. Přejeme vám silnou vůli, dostatek sil a podporující okolí! My věříme, že to zvládnete a uděláte správný krok pro své zdraví.

13. A co když zklamete?

Bohužel i to se stává. Cesta za cílem není lineární křivka. Na této cestě se budou objevovat vzestupy a pády. Je to normální, vy jste normální. Ne každý den budete stoprocentně obrněni silnou vůlí. Nic si nevyčítejte. Pokud se již stane a vy si po dlouhé době zapálíte cigaretu, pak se vyhněte postupu: všechno nebo nic. Jestliže si řeknete „tak a teď je všechno zabité“ a vykouříte rovnou dalších 30 cigaret, tak situaci nepomůžete. Raději si řekněte, že jedna cigareta na vaší dlouhé cestě nic neznamená a začněte znovu s abstinencí! Prostě si odpusťte, uvědomte si své PROČ a pokračujte na své cestě k cíli dál.

DOPORUČUJEME
Karta výhod Dr. Max

Klientská Karta výhod Dr. Max - jak ji získat a věrnostní program

Věrnostní program Pilulka

Pilulka klub – věrnostní program lékárny Pilulka

Jak se zbavit bolesti zad a jak bolesti účinně předcházet

Jak se zbavit bolesti zad a jak bolesti účinně předcházet

Co pomáhá na vypadávání vlasů?

Co pomáhá na vypadávání vlasů?

9 tipů, jak účinně posílit imunitu

9 tipů, jak účinně posílit imunitu